Okuma Helios SX – Miloš Elek

Helios pripada vrhu Okumine ponude mašinica za lako i srednje varaličarenje. Čekrk koji svojom konstrukciom, tehničkim rešenjima i estetikom ribolov zaista čini prijatnim i lakim.

Iako sam ga uzimao u razmatranje za kupovinu više puta, slučaj i sreća su hteli da Heliosa u veličini 40 uključim u svoju “ergelu” kao nagradu dobijenu za pobedu na prvom Carpologija Extreme Spin Maratonu, održanom na jezeru Žabar početkom zime 2017. godine. Posle punih godinu dana druženja prvo što mogu reći je da sam pogrešio što je nisam kupio ranije.

Telo i bočne strane Heliosa 40 su napravljene od lakog i izdržljivog C-40X karbona, te kompletna mašinica teži samo 257 grama. Ručica i Špulna su od anodiziranog aluminijuma, a mašinica je opremljena sa osam kugličnih i jednim nepovratnim ležajem, napravljenih od nerđajućeg čelika.

Pinion je precizno mašinski rezan od mesinga, a sistem aluminijumskih zupčanika je standardni Okumin Precision Eliptical Gearing. Aluminijumska žica reklopnika je debela i pouzdana, a sam mehanizam preklopnika odlično radi. Rotor je kompjuterski balansiran i uz LCS kontrolu namotavanja strune obezbeđuje miran i stabilan rad i sjajno slaganje konca. Kućište je konstrujisano tako da na minimum svede uvijanje mašinice pri opterećenju. Svakako da bi o tehničkim aspektima i inženjerskim rešenjima moglo još štošta da se napiše, ali pošto za to niti sam stručan, niti me ti detalji iskreno preterano zanimaju, preneću Vam ono za šta sam itekako zainteresovan i što sam do tančina proverio, a to su upotrebna vrednost i praktične karakteristike ove mašinice.
S obzirom na veličinu mašinice i moje planove i potrebe, upario sam je sa Okuma CX štapom dužine 258 cm težine bacanja 15-45 grama i namenio je težem pecanju bucova i basa, te lakšem pecanju smuđa i štuke. Strune koje sam koristio su Mustad Wish 0,10 mm i Okuma Ceymar 0,165mm. Lakoća, slaganje strune i kočnica su bili na nivou koji sam očekivao, jer sam tim karakteristikama bio maksimalno zadovoljan i kod drugih Okuminih mašinica koje od ranije koristim. Iznenađenje je za mene bila snaga, jer od tako lake i fine mašinice nisam očekivao takvu lakoćiu vođenja voblera dubokoronaca, spinerbejta i nešto težih glava pri pecanju smuđa.
Da krenemo redom, Heliosom sam bucove pecao na glavinjare, voblere plitkoronce, srednjeronce, dubokoronce i zare (površince walk the dog tipa). Baš prelaz sa walk the dog površinaca na ekstremno brzo vođene “teže” glavinjare (15-25 grama) ili dubokoronce je pravi izazov, jer kombinuje dve ključne karakteristike vrhunsko slaganje strune i snagu. Kočnica je i par krupnijih komada koji su uzeli agresivno vođenu varalicu blizu mene odradila shodno očekivanjima i ribe izvela na slikanje.
Što se tiče pecanja smuđa, Helios je potpuno ispunio očekivanja pri lovu na vobler i lakše jigove (do 20 grama). Iznenađenje je za mene bilo koliko se lako nosio sa glavama srednje težine (20-40 grama) koje je iz vode izvlačio sa lakoćom koju nisam očekivao od ovakve mašinice. Kočnicu na Heliosu sam dva puta vrhunski testirao baš pri pecanju smuđa, douše oba puta su na udici bili krupniji somovi. Kočnica je zujala i zujala i sačuvala tanku strunu od kidanja, međutim, predvez je oba puta stradao na podvodnom kršu, te ni jedna od ovih riba nisam uspeo da izvučem.
Pecanje basa je bilo pravo uživanje, perfektno slaganje i lakoća same mašinice su mi bili od ogromnog značaja, jer osim rekreativnog ribolova u pecanju basa sam se prošle godine i ozbiljno takmičio u okviru Bass Lige Srbije. Helios mi je tu mnogo pomogao i na njega sam ulovio sve velike ribe, koje su bile presudne da ekipa za kojiu sam pecao ostvari pobedu u petom kolu ovog takmičenja, drugo mesto u šestom kolu i na kraju izbori četvrto mesto u generalnom plasmanu i status reprezentativca Srbije. Koristio sam ga na najjačem kopletu kojim sam bacao gume i žabe u lokvanj, te voblere dubokoronce i spinnerbaite u dublju , čistu vodu i oni su i odneli prevagu na prošlogodišnjoj ligi. Sedmosatno bacanje u četiri takmičarska dana, kao i na brojnim treninzima mi je učinila maksimalno lakim, a snaga za agresivnu i brzu prezentaciju dubokoronaca i spinerbaita i pretraživanje velike površine u potrezi za pelagičnim basovima nije nedostajala.
Štuke sam Heliosom pecao na voblere Srednjeronce i dubokoronce, spinnerbaite i gume. Dubokoronci i spinnerbaiti (umerene veličine i težine) su bili ozbiljan test snage, a Helios ih je odradio perfektno. Kočnica je par susreta sa krupnijim ribanma ponovo ispunila očekivanja. Slučaj je hteo da poslednju od štuka koju sam upecao Heliosom uhvatim baš na Carpologija Extreme Maratonu na jezeru Žabar 2018-e godine, te da mom kolegi Vladi Černušu i meni Helios pomogne da odbranimo prvo mesto na takmičenju na kom smo ga i osvojili kao nagradu. Vlada je mašinicom takođe prezadovoljan i zajednički je najtoplije preporučujemo na kraju ovog vrlo ozbiljnog i obimnog jednogodišnjeg testa.
Dajte šansu Okuma Heliosu i učinite svoj ribolov lepšim i lakšim.